Når samtalen går i stykker

En av mine klienter fortalte en gang at hun hadde vært vitne til mannen og hans bestekamerat begynne å krangle. Hun nevnte ikke hva saken gjalt og det er da heller ikke vesentlig, ei heller hva som utløste det. De to kameratene hadde sittet i stua på hver sin side av et salongbord. Noe hadde skjedd. De hevet stemmen. Så hevet de legemet. Først fram over bordet, deretter opp i stående stilling, mens stemmevolumet fulgte etter. Til slutt sto de en meter fra hverandre og skrek til hverandre av full hals. Min klient er en ypperlig forteller. Hennes fortelling om de to bestekompisene som hadde røket i tottene på hverandre skapte klare og livlige bilder for mitt indre øye. Jeg ventet spent på utviklingen i historien. Men det var ingen videre utvikling, for – sa hun – det rare var at de sto og skrek akkurat det samme! De mente det samme og hadde sagt det samme hele tiden!

Det må ha vært en fantastisk scene å iaktta.
For alt jeg vet kunne samtalen gått noe sånt som:
– “Du er den beste kompisen jeg har!”
– “Det driter jeg i, for du er den beste kompisen jeg har!”

Hvor tydelig vitner ikke denne episoden om hva som skjer når vi blir opptatt av å forsvare oss?

Det som skjer når en samtale bryter sammen, er at dialogen stopper. De to bestemkompisene holdt hver sin monolog. Den eneste som lyttet var min klient og hun var ikke med i samtalen. Ordene nådde ikke fram. Kroppspråk, hveselyder og ansiktsfarge hadde tatt over. Begge gutta var i forsvarsposisjon. Men hva var det de forsvarte seg mot?
De sa jo det samme! Noe hadde allikevel på et eller annet sted fått samtalen til å oppleves truende. Og denne initielle trusselen var blitt reagert på med en mottrussel. Oppustningen var i gang.

Nå dialogen stopper, starter konflikten. Om du er leder, medarbeider, ektefelle eller nabo; det er opplest å vedtatt at den som behersker dialogen som kommunikasjonsform raskt vil oppnå særdeles gode resultater. Utfordringen består i hovedprinsipp av to ting: kunnskapen om hva som bryter en dialog, og ferdighetene til å ta seg raskt inn igjen.

Det første skal jeg fortelle mer om ved en senere anledning. Det andre handler om å øve.

God helg!

Likte du det du leste?
Jeg blir svært takknemlig om du deler denne artikkelen på din egen blogg, på Facebook, LinkedIn eller Twitter! På forhånd takk! 🙂

http://www.a-changing.com

1 thought on “Når samtalen går i stykker

  1. Pingback: Oppskrift på å få meg forbannet | A-Changing Times :: Før det er helg….

Jeg vil gjerne høre din mening! :)